Dzień Bezpiecznego Internetu jest obchodzony w Polsce od 2005 roku. Został ustanowiony z inicjatywy Komisji Europejskiej. Jego obchody mają jednak obecnie wydźwięk nie tylko europejski, ale i światowy.
Tego dnia, w ponad 150 krajach, porusza się tematykę zagrożeń dzieci i młodzieży online i jednocześnie promuje ideę wykorzystania zasobów sieci do ich rozwoju i edukacji.
Głównym elementem obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu w Polsce są lokalne inicjatywy na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Jak co roku organizatorzy - Polskie Centrum Programu Safer Internet - zaprosili do udziału placówki oświatowe i kulturalne – szkoły, biblioteki, domy kultury, a także firmy i osoby prywatne.
W konferencji z okazji "Dnia Bezpiecznego Internetu 2020", która odbyła się 11 lutego w warszawskim Teatrze Palladium, wzięło udział 650 przedstawicieli sektora edukacyjnego, organizacji pozarządowych oraz profesjonalistów pracujących z dziećmi.
Prelegenci mówili m.in. o wykorzystaniu technologii cyfrowych w procesie nauczania, problemie przemocy rówieśniczej, a także o nowych zjawiskach w sieci.
"Nauczyciel z internetów"
Uczestnicy wysłuchali m.in. wystąpienia Dawida Łasińskiego, nauczyciela chemii i pasjonata nowoczesnych technologii w edukacji, znanego w internecie jako Pan Belfer. Od 2017 r. tworzy on kanał na YouTube i wspiera młodzież w nauce chemii. "Nauczyciel z internetów", jak sam siebie nazywa, opowiedział też o projekcie "Naukowe Łapserdaki", który współtworzy wraz z czterema nastoletnimi ochotnikami z różnych stron Polski.
W programie konferencji znalazła się również prelekcja Zyty Czechowskiej i Jolanty Majkowskiej, które z sukcesami wykorzystują nowe technologie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w szkole specjalnej w Kowanówku w Wielkopolsce. Są autorkami projektu sieci współpracy nauczycieli "Czas TIKa", trenerkami "Mistrzów Kodowania" oraz laureatkami Nagrody Ministra Edukacji Narodowej. Prelegentki omówiły, jak praca z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) wpływa na kształtowanie kompetencji cyfrowych i bezpieczne poruszanie się w internecie.
Z kolei dr Iwona Chmura-Rutkowska z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, autorka książki "Być dziewczyną – być chłopakiem i przetrwać. Płeć i przemoc w szkole w narracjach młodzieży" opowiedziała o wynikach swoich badań nad przemocą rówieśniczą, motywowaną stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią. Przemoc ta ma swoje przejawy także w internecie.
Kompetencje cyfrowe
Wśród prelegentów znaleźli się też dr Agnieszka Wrońska i Marek Sowala z NASK, którzy poruszyli temat Ekosystemu OSE, środowiska powstającego w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej. Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę przedstawił z kolei praktyczne zasady, które mają pomóc rodzinom w funkcjonowaniu z rosnącą liczbą urządzeń ekranowych w domu.
Prelekcję wygłosił też Maciej Budzich z bloga MediaFun, który opowiadał o nowym zawodzie influencera.
– Kompetencje cyfrowe są dziś kluczowe na rynku pracy i wspólnie musimy zadbać o to, żeby szkoła skutecznie przygotowywała uczniów do życia i pracy w szybko zmieniającej się rzeczywistości. Dlatego angażujemy się w projekty, których celem jest nauka bezpiecznego i efektywnego korzystania z nowych technologii – mówiła z kolei Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange. Zachęcała też nauczycieli do wzięcia udziału w Lekcji:Enter, projekcie oferującym bezpłatne szkolenia z wykorzystywania nowych technologii na lekcjach.